Forum: Åpent forum

Russebloggkonkurransen er i gang

Her på Midtfylkeruss.no kan du lese de siste innleggene fra russen som blogger i Bygdepostens konkurranse.

HAPPY FACE! :D

Life is too short not to make the best and the most of

everything that comes your way everyday.
Xoxo, Hot n’ Sweet ♥

Snart er det over...

17. mai satte punktum for russefeiringen, og 23. mai blir punktum for konkurransen Midtfylkeruss.no. Da er bloggekonkurransen, som har gitt Bygdepostens lesere mange morsomme, interessante og spennende historier å lese, og mange flotte og morsomme bilder å kikke på, over.

I uken etter søndagen får juryen en vanskelig jobb med å kåre en bloggevinner blant de mange kjempeflinke russebilene som har blogget om stort og smått fra russeferingen i midtfylket.

Det virker som om russen selv også har satt pris på å få blogge fra russefeiringen sin. Jentene i Hot `n Sweet “har laget dette innlegget”http://hot-n-sweet.origo.no/-/bulletin/show/561688_origo-russens-beste-kommunikasjonsmiddel, der de forteller at de nå skal lage seg en minnebok fra feiringen.

Når juryen har bestemt seg for hvem som skal vinne hvilke premier, blir vinnerne kontaktet og en gavesjekk fra Bygdeposten overrakt.

Rett i SØPLA!

Med en gang jeg kom hjem fra russetoget, slang jeg russebuksa rett i søpla. Aldri skal jeg bruke den igjen, aldri skal jeg lukte så mye fyll og fanteri som jeg har gjort i mai. Aldri, aldri igjen!

Jeg tok på meg helt reine og vanlige klær, spiste litt ordentlig mat og tok livet med ro, mot normalt.
Etter en liten stund bestemte jeg meg for å se på buksa en siste gang. Og jeg så ikke bare fyll og fanteri, men jeg så flekker og påskrift som hadde en fortelling. Det var så moro å se igjen alt sammen. Jeg har ikke hatt tid til å lese alt som står, eller forstått hvor mye liv og minner den røde og slitte buksa har…

I bilen til Chics&Dics

16. mai var dagen det skulle festes hele natta – og det ble det! Vors hos Caroline i Hokksund – Drammenstreffet – Vikersund – Hokksund – Åmot – Vikersund – Geithus – Åmot.
Vors hos Caroline var kjempemessig. Det var dans, sang og snakk om morgendagen. Alle var enige om at vi skulle feste til solen stod opp. Katter og groviser ble tegnet på alle folks panner :D

Drammenstreffet kosta 250 ,-! De hadde ikke mat og de hadde en elendig scene. Treffet var BAK et LAGER, og det var bare noen busser som reddet kvelden for de stakkars russ, som hadde betalt den sinnsykt dyre billetten. Heldigvis fikk man lov å gå inn og ut, så vi gikk UT. Vi fant fram anlegget (les: det lille som hører til sykkelen) og sang. “Det blir ikke mer moro enn man lager selv”.

Linda og politimann
Det betyr altså at etter at alle var ute og hadde kjøpt seg diverse matvarer på Statoil og Kebabshappa, var det klart for nach hos Caroline.
…eller bare ikke…
Noen ville hjem til Vikersund, så de ble kjørt hjem dit. Resten dro tilbake til Hokksund for å få vite at russen var på vei til Åmot igjen:D Linda, jeg og den blå bilen min kjørte derfor 20 ganger i rundkjøringa, for deretter å dra på nach hos Sara.

Der var det liv! Det var musikk på full guffe og klokka var 05:00. De som hadde tatt seg en hvil på sofaen, våknet til live igjen – og vi festa! MORO.

Klokka 07 – 08-tida ville folk hjem, og det var en opplevelse. Ingen visste om de ville ha frokost, eller ville sove. Det ble derfor en het diskusjon (og mye latter!) med overtrøtte ungdom. Det hele endte med at Agnes gikk ut av vinduet på bilen og henta sminke, Robin ble kjørt hjem (for å lage frokost til oss), Charlotte ble kjørt hjem (som er laaangt nede i Gokk) og Linda dro hjem til kjæresten sin :)

Agnes og jeg drakk hjemmelaget saft, for deretter å se på en kjempemorsom film om flygende hus – kanskje jeg var litt trøtt jeg også..?

HAHA, høres kanskje ikke så gøy ut, men jeg skal si deg at vi OAH hele dagen lang!

17. mai er vi så gla’ i, moro vi har fra morgen til sånn midt utpå dagen
Vi sov bare bittelitt, før vi måtte ta bilen til Robin igjen. Her var det frokost med egg, laks, oppskåret brød og kaffe. Herlig. Det ble også litt planlegging av russetoget. Klokka ble 12:00, og Linda og jeg måtte rekke toget fra Stalsberg kvart over. Vi slang i oss den siste brødskiva og sprang ut. Vi rakk det akkurat. Vi løp (faktisk) fra Stalsberg til Paddevja og ropte ”Hipp Hipp”, og fikk barna til å rope ”HURRA!” Det var moro.

Klokka var 13:00, og toget i Vikersund hadde begynt å gå! Jeg løp tilbake til Stalsberg, for kjøre videre til Vikersund (jeg måtte skifte t-skjorte til og med!). Jeg rakk det nesten akkurat. Så jeg løp opp bakken til Vikersund barneskole og ropte igjen: ”Hipp Hipp” og fikk tilbake: ”HURRA!” Deilig å høre.

Komer et annet bilde snart Dette er tatt herfra.
Klokka ble fort nesten 14:00, og vi skulle møte på Rosthaug vgs 14:45. Jeg som hadde tekt å sove… Jeg løp ned til bilen igjen, og kjørte hjem. Deretter drakk jeg litt kaffe, før Siril kom – og vi måtte sykle til Åmot.

RUSSETOGET kan du lese om her. God kritikk altså:D
Her er bilde fra Drammens tidende:

Send Cash, not Ash
We had to hike, and ride a bike

Ikke veldig nydelig, men det var ikke lett med et bakhjul som hadde låst seg

OAH hele natten!

Dette har vært en hard langhelg, kan man si. Og jeg tror min fantastiske makker, Siril, er enig. Siril har fått bronkitt, og har sovet over de fleste festene. God bedring, Siril, og kos deg med posten din i dag (hint-hint).
~
RUSSEFESTTRYVANN

Genialt treff, med rike Bærumsgutter som stod for musikken. Siril og jeg så også på konserten og hoppa vilt med tre fra Hot n’Sweet. Det er et treff som blir det du gjør det til selv – og for oss var det topp! Vi dro dit i åttetida og var hjemme 07:00. Det forklarer alt.

Vi kjørte med Powerpuff’s i går – og det er alltid like artig!
~
RUSSEFESTSKINNESMOEN

Dette var en fest som holdt til på Krøder’n et sted. Og det var denne dagen Siril ble sjuk:(

Festen var knall, og igjen: Det blir som du gjør det til selv! Rosthaug- og Ringeriksrussen traff hverandre og grilla. Det ble en del dansing, “fløyting” og deling av minner fra Kongeparken. Seinere på kvelden var det flere som prøvde å få kongla i lua…
~
RUSSEFEST i øvre GOKK

Det var ingen planlagt fest denne dagen, så vi måtte være fantasifulle. Siden min nydelige Siril fremdeles koste seg med hoste og soving, måtte jeg finne noen andre… Dette ble Veronica med flere. Først hørte vi at det skulle være en fest i Sigdal, så jeg kjørte dit. Det tok jo bare en time. Deretter fant vi ut at her sjedde det lite, og dro like gjerne tilbake til Åmot. Vi tenkte og tenkte, og dro til Drammen – " for der skjer det alltid noe". Og på veien dit ble vi møtt av onkel Politi. Som vanlig hadde jeg ikke noe å være redd for, for jeg er livredd for å kjøre fort og jeg drikker ikke. Men jeg var nervøs forde. Det eneste jeg måtte gjøre, var å dra fram både førerkort og vognkort + blåse i alkometer (hvis det heter det??).

Turen gikk iallefall til vår alles kjære Ulf, som bor i Drammen. Her ble det film (les: Ace Ventura!) og kos. Kvelden ble til slutt veldig bra, tross den lange turen :D
~
RUSSEFEST i SKAUENSYSLE

Andrea

Christine
Det var nå duket for en litt annen russefest. Andrea inviterte oss (bare fire russ) til Blåveisen 4H på Sysle. Gapahuk og bål ble fullt. Det var kjempekoselig å være med andre mennesker enn bare folk i røde og blå bukser. Vi grilla og koste oss. Vi satta Boomblaster’n på det høyeste og sang både typiske russesanger og Hellbillies med våre fantastiske stemmer. Det var topp stemning og god mat. Og selv om det regnet og tordnet, ble kvelden komplett.
Etter både Statoilshopping og rutsjebanekjørte vi hjem.
~
RUSSEFEST i DRAMMEN – 16. mai
I dag skal vi på Drammenstreffet, og Siril skal bli med :D Hun skal bli med selvom hun er sjuk, stakkars… Men tror 16. mai blir uforglemmelig!
~
RUSSETOG

Dette er alt dere får se
Plakat og planene er klare, bare vent og se! Russetoget går 15:30 i Åmot 17. mai :)

- Anne-Marthe, som savner Siril
LES: Anne-Marthe har vært edru hele mai (og hatt det KNALL!)

Parken var KONGE!

Siril og meg på Donkeyboy

Fy søren så vellykka Kongeparken i Stavanger var! Det var så morsomt og så mye å gjøre at vi nesten ikke rørte flaska. Donkeyboy, Postgirobygget og Atle Antonsen var noen av de som stod på scenen forran oss. Helt genialt.

Torsdag:
Bil til Hokksund, deretter tog til Stavanger. Ja, vi er miljøvennlige.
~
Fredag:

Russ er knall på konsert

Framme i Stavanger, buss til Kongeparken, buss til Stavanger, buss til Sandes og videre buss til hotellet vi skulle sove på. Dette var selvfølgelig et Choice-hotell, som hvis du lurte, også er miljøvennlig.
Etter litt ordnings dro vi tilbake til Kongeparken og var på konserter i strålende sol! Det var deilig:)
Vi hilste på mange russ fra overalt i Norge. Men vi var litt forsiktige når vi hørte bergensere… Ingen ville ha hjernehinnebetennelse akkurat…
~
Lørdag:

Der alle russebilene fra Rosthaug var

BESTE DAGEN! Vi våknet opp på Sola Hotel med ferdiglaget frokost og varm kaffe. Det var herlig, etter den litt seine natta. Etter en matbit og litt stressende utsjekking, var det fantastisk å kunne sette seg ut med en kopp kaffe i handa og kortspilling. På hotellet var det mange russ, og alle hilste på alle (Det er dette som er moro!).

Venter på bussen til Kongeparken

Da vi skulle til Kongeparken igjen, låste vi først baggene inn på Stavanger Togstasjon. Det fant vi ut var smart. I Kongeparken denne dagen var det Atle Antonsen og en eller annen Ådne som skulle underholde oss i COOPteltet. Vi lo oss i hjel av denne Ådne, som spurte mengden av russ: Hvem liker Bærumsrussen. Ingen rakk opp handa…

Seinere på kvelden ble det spilling av kort, soling, grilling og prat om det vi alle er opptatt av: parforhold og ting de driver av med på Paradise Hotel… Latter på høyt nivå!

~
Søndag:
…eller klokka 02:00 da… Vi måtte ta buss så tidlig, fordi toget gikk fra Stavanger 06:03. Det var kjempekipt, men også ganske greit. Vi slutta på topp. Her: Alle creds til HANGOVER, som holdt stemninga oppe.
Vi venta på en random kebabgatekjøkken i fire timer, før toget meldte sin ankomst. Først var vi litt ergelige pga at vi måtte dra så tidlig, men etter hvert ble det verdt det. Vi fikk nemlig se en hel haug med morsomme og selskaplige russ + mange førtiårige menn og damen som ropte etter russekort. MORO.

Full mann i bakgrunnen, som alltid datt av stolen…

Toget hjem gikk smertefritt :D

Kristin i en litt overfyllt buss

~
Dette ble vi litt lei av:
- Serr (Som ble sagt HELE tida)
- Oooog, vi digger det
- Kan vi få russakort? (Folk stod i åpninga til Kongeparken og hadde russekort i posevis!)
- Tiesto er stek
MEN vi blir aldri lei:
- Rosthaugrussen totusenogti!

- Anne-Marthe

Noe annet enn vann...

*Det var en dritbra tekst her, men nå er det bare bilder. Grunnen til dette får du vite snart…

Vorse i et tre, sa du?

Tusen takk for en kjempeflott dåp, dette kommer vi aldri til å glemme!
Anne-Marthe Afasi

Bildene er tatt fra Linda og Veronica :)

RusseTandemSykkel + ny sykkelvogn!

Klare til sykling i regnet :D

I dag var vår første tur med tandem til skolen. Vi tenkte at vi i skulle hvertfall bruke tre kvarter! Det var jo helt fra Geithus til Åmot. Men neida, vi kom fram 10 -15 minutter før skolen, og hadde gooood tid. Vi fikk til og med en egen plass på skolen til å ha sykkelen. Alle vaskedamene og andre ansatte på skolen fikk se den – selvfølgelig ble alle begeistra!

Garagen

Det var litt komisk på vei til Rosthaug i dag, for vi mista nemlig flagget. Det ble kjørt omtrent 500 meter før vi merket det, og vi stoppa. Siril spurta for å hente det, og flagget ble reddet.

~~
RUSSEKNUTER i dag:
- Gå baklengs i trappene (speil i lua)
- Sitte med fingeren i øret en skoletime (q-tips i lua)
- Gå med fisk i bånd (saltsild i lua)
- Sitte under pulten en skoletime (spiker i lua)
- Klemme tre vaskedamer (vet ikke hva vi får jeg…)
- Femti Facebookstatuser på en time (Facebook-logo i lua)
~~

Da vi skulle hjem, dro vi rett ned til Nygård Sport på Åmotsenteret. Der skulle vi få sykkelvogna vår. Men hva skjedde da vi hadde kommet ned dit? Jo, jeg fant ut at jeg hadde glemt alle tingene mine på skolen… “Vi må sykle opp Rosthaugbakken igjen, Siril…”, sa jeg bare. Det endte bare med at jeg måtte løpe opp Rosthaugbakken før skolen stengte! Litt ekstra trim, kan man si…
—> Sykkelvogna var kjempetøff! Du ser den jo på bildet :D

Da vi nesten var hjemme, kom det en haug med barn mot oss og bad om russekort – selvfølgelig fikk de det. Det er så morsomt at nå er det VI som er russ. Stolt

- Anne-Marthe
Pacific RED

Hjemme fra Askefaste!

Vi har endelig kommet hjem fra en femdagers busstur fra Sør-Frankrike til Norge…
Vi gikk glipp av både russerevy, revyfest og mange fellesrusseknuter. MEN vi tok en del i Frankrike + veien opp til Norge.

Dette er det vi gjorde i løpet av Biologituren som nesten ble tredobbelt så lang som den skulle:

Klassen som aner fred og ingen fare…

Vi bada i Middelhavet.
(Bada også i Tyrifjorden før 11. april)

Drakk 1 L sjokolademelk på under 7 minutter

Sara: Spiste 2 lime på 2 minutter

Marte Fuhre: Spiste FishermansFriend(?) + kald Cola

Spiste frokost i rundtkjøring…
… og fikk kjeft av politiet (fra Tyskland) for det

Kjørte 10 ganger rundt i rundkjøringa

Vi spiste også 6 kinderegg + lagde figurene

Onsdag før vi egentlig skulle dra fikk biologilæreren vår en melding der det stod at vi ikke fikk noe fly hjem. For en gjeng med elever uten internett og TV – trodde ingen på dette…

Torsdag dro vi til flyplassen. Der fikk vi vite at det ikke ville gå noen fly derfra. På alle tavler stod det: “kansellert”, eller “innstilt”. Vi fikk også vite at Gardermoen var stengt. Vårt fly skulle derfor gå på søndag istedet. Alle de som var russ på tur var kjempelei seg. Å dra søndag betydde at ingen fikk se russerevyen. Siril, Sara og jeg hadde også sketcher(?) vi skulle spille i…

Fredag var alle egentlig veldig skuffa, så biologilæreren vår sa at denne dagen skulle vi bare kose oss på stranda. Det gjorde vi. MEN: Etter en liten stund fikk vi vite at ingen fly ville gå før mandag, eller tirsdag. Deretter ble det en del diskusjon om vi skulle ta buss, båt, tog og trikk hjem, eller om vi bare skulle ta Rosthaugbussen hjem til Norge. For vi hadde ingen tro på at noe fly ville gå…

Lørdag: Tok sjåføren vår + administrasjonen på Rosthaug sjefsavgjørelsen med at vi fikk ta bussen hjem til Norge. Reisen skulle vare i 3 – 4 dager. Hjemkomst tirsdag.
Det som var litt surt (bokstavlig talt) var at få hadde pakket til mer enn 4 – 5 dager. Derfor måtte dette kjøpes inn, noe som faktisk var litt moro. Det hele virket så ufattelig… Vi kjørte helt til Lyon.

Søndag kjørte vi helt til Tyskland. Kassel, het det. Det var utrolig morsomt å være med alle sammen. Bussturen bestod av soving, synging og bildetaking av alt det rare utenfor vinduet. Vi begynte å innse hvor lang denne turen skulle bli, og hvor avhengig vi ble av hverandre. Denne dagen spiste vi tol og med middag hos utvekslingsstudenten vår Biloba (Lioba). Det var utrolig morsomt, godt og hyggelig.

Mandag: For en tur! Vi var enda i Tyskland, og skulle denne dagen ta båt til Sverige, og være hjemme på tirsdag. Men ikke overraskende fikk vi kontrabeskjed: Vi fikk ikke plass på båten, og kom hjem tidligst onsdag kveld. Denne natten måtte vi derfor tilbringe bare noen timer fra Kiel, der vi skulle ta ferga. Det er nok denne natten/kvelden vi kanskje kommer til å huske best. Vi overnattet på JugentHerberget i Lübeck. Vi fikk rom med fire, fire, en, en. Alle hadde blitt så avhengige av hverandre at alle kom inn på rommet vårt, og spilte kort og koste oss. Alle delte det de hadde av småspisesaker. Med alle, mener jeg ikke bare elevene, men også lærere. Veldig koselig.

Tirsdag: Vi var helt sikre på at vi ville få en ny beskjed med utsettelse av hjemturen. Derfor begynte vi faktisk å finne andre veier hjem, der vi kunne kjøre med bussen istedet. Men neida:) Vi fikk båt hjem, mat og en god natt søvn. Deilig å kunne bevege seg rundt, istedet for å sitte stille i buss hele dagen…

Onsdag: Dette er den underligste dagen vi har hatt. Alle ville jo hjem, og det var jo det som var målet, men med en gang vi så “Oslo”-skiltet begynte folk på bussen å vri seg litt i setet. Vi hadde jo hatt det så bra sammen, og var så sammensveisa – det var trist å nå måtte dra hvert til sitt. Rart å ikke tilbringe 24 timer i døgnet med de samme mennskene, de samme utsettelsene og de samme sorger/gleder med. Høres det rart ut, så ta en tur selv :)

TUSEN TAKK TIL:
Karl I. Damli – som alltid var på telefon, hjalp til, bestilte rom og ordna
Geir-Inge Hekkelstrand – som kjørte den lange veien fra Sør-Frankrike til Norge (se på kartet!)
Facebook – som holdt oss oppdatert på hva som skjedde på Island
Foreldre (helst Ola) – som også holdt oss oppdatert og til slutt bare sendte: “Dere kommer når dere kommer…”
~
DISSE VAR MED:
Geir-Inge Hekkelstrand
Kari Bjørntvedt
Siril Solli Kopland
Sara Bjerring
Lioba Carl
Martin H Larsen
Tommy Kristiansen
Marte Fuhre
Randi Dannemark
…og meg (Anne-Marthe)
+ diverse kosebamser og kortstokker som holdt oss motivert!

Tusen takk,
Anne-Marthe
Pacific RED

Hot n' Sweet-logoen ♥

Hot n’ Sweet-bloggen ♥

Pacific RED rundt Bergsjø!

Lørdag 8. mai er Pacific RED å se i Vikersund – Geithus – Åmot sine gater. Vi skal nemlig sykle Bergsjø-rundt.
Det årlige “sykkelrennet” skal vi knerte på kortest tid. Du kan kalle det juks, siden vi er to, men nei. Vi har bare prøvd sykkel’n én gang før, og det er vanskelig å styre!
Dette kommer stadig ut av min makker Sirils munn: “Ey! Jeg kan jo ikke styre!” Men det er ikke så rart, Siril, du sitter jo bakerst….

Gled deg til å se vår første reise, Bergsjø-rundt, med to russejenter som IKKE kan svinge!
- Vi legger ut bilder av vår ektremt lange ferd, på Pacific REDs blogg.

Vet du når Bergsjø-Rundt er?
- Jeg fikk vite at Bergsjø-Rundt er lørdag 8. mai, av en snill mann fra Bygdeposten (Thormod R Hansen)

Russejenta mi!

Siril er min aller beste venn.
I kantina vi bruker mange spenn.
Russekluss og følgesvenn,
Her skal du få en klem!

Ja, vi har hatt det mye gøy,
Og sovet i samme undertøy,
Nei, den blei drøy
Men vi har sovet i samme sengetøy!

Alltid kan man snakke med Sirilsnupp,
Selv om hun har en streng fingertupp.
Og gjett om hun er et kupp